
Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

The Media in Israel

By Michael Widlanski

(September 2009)

I. Introduction

Thomas Jefferson once said that if he had to choose between a government without
newspapers or newspapers without a government, he would pick the latter. Jefferson, in his
own time, was a supporter of the press and wary of too much government control, but if
Jefferson reappeared in Israel today, he might feel that the media in Israel have gotten too
strong, while the government has gotten too weak..

The media in the United States are sometimes referred to as the "Fourth Estate" (after the
legislative, executive and judiciary) branches of government. In Israel, however, members of
the media have actually become integral parts of the three official branches of government.
Evidence from court cases—such as video footage of interrogations—regularly appears on
television and in newspaper reports well before being presented in court.

An extreme example of this occurred recently when one newspaper, Ma'ariv, administered a
lie detector test to a witness and published the results on its front page before the witness
appeared in court.  This kind of behavior prompted the late Chaim Herzog, former president
of Israel and a renowned lawyer, to propose legislation limiting press coverage of court
cases. Herzog's proposals were largely rejected, but the debate continues.

Another way of seeing the strong power of the press is the fact that several political parties
have actually built their candidate list around celebrity journalists; primarily by measuring
the television ratings of the candidates, sometimes choosing television personalities or
newspaper columnists to serve as the leaders of their parties.[1] One could say that with the
Jeffersonian ideal has come to fruition as coalition governments in Israel seem to come and
go with singular speed and irregularity while the media— or at least major figures in radio,
television, newspapers and internet—seem to stay forever.  

Israeli television anchorman, Haim Yavin, was called "Mr. Television" because he anchored
the evening news show for as long as the Israelites wandered in the wilderness—about 40
years.[2] His nightly Mabat newscast on Israel's sole television channel at the time was
literally "the only show in town" for a quarter of a century and it served as a kind of Israeli
national campfire during which virtually all families turned on their sets at nine p.m. to
watch. When Yavin made an announcement, the Israeli public perceived his words as having
extra authority. In 1977, his voice was the voice of historical change when he announced a
surprise Likud Party victory over the long-ruling Labor Party saying, “gvirotai ve-rabotai
ma-hapakh.” (Ladies and Gentlemen, an upheaval.) As shall be seen, the Israeli media play a
special role in politics and society—a role that predates "Mr. Television," going back at least

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/copyright.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vie/viehome.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/sponsor.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/cgi-bin/search.pl
http://www.jewishvirtuallibrary.org/pub/index.shtml
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/news.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/bibtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/israel/index.shtml
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/gloss.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/form2.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/contact/index.shtml
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biblio.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/about/index.shtml
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/index.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/index.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/usatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/how_govt_works.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/herzog.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/LikudParty.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/labortoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

to Theodor Herzl and the foundation of modern Jewish nationalism.

It would be a gross understatement to say that the media play a very important role in Israel.
It would be fairer to state that, in at least two ways, Israel is probably the most media-
obsessed country in the world:

1. Situations that would be ignored or minimized in other countries become television
news flashes and front-page headlines—both in the international media and the Israeli
media—simply  because they occur in or involve Israel . A rock in Israel is unlike a
rock in Illinois or Iowa or Moscow . A rock thrown in Israel does not just cause a
ripple on the surface of the water, but rather, could provoke a meeting of the United
Nations Security Council.

2. The people of Israel themselves consume more news than probably any other people in
the world on a per capita basis.[3] They obsess over the media; watching, listening,
reading and otherwise interacting with their televisions, radios, newspapers, computers
and cell-phones like no other nation does. This is especially fitting because major
elements of computers and cell phones were actually developed in Israel.

Foreign correspondents and ambassadors who meet with Israeli leaders have reported that
these officials will ask for a time-out in the middle of an appointment just to catch the latest
hourly or half-hourly news bulletin on Israeli radio. Visitors to Israel, especially in the first
thirty years of statehood, were often stunned when the drivers on public buses would ask the
passengers to be quiet and turn up the radio so that everyone could hear the latest news
broadcast. This phenomenon, of course, has to do with the special security situation of Israel
as it feels itself to be under constant threat. It is also connected to the fact that Israel is such a
small country that almost everyone knows at least one person—be it a son, father, daughter
or friend—who is currently on duty in the national army.

II. The Role of the Media in Israel

To discuss the role of the media fairly Israel and its media must be placed in the proper
context, keeping in mind the factors that make Israel unique. What kind of press does Israel
have? Is it the classical model of a liberal press operating within a liberal democratic society
as depicted in various press models? (For discussion of media models, see Siebert et al,
1976, Mattelhart, 1998  Nerone, 1995, McQuail, 1984 and 2000.) Additionally, what impact
does Israel's continuing security crisis have on the performance of the press? Does official
military censorship mean that Israel does not really have a free press? Is it fairer to classify
Israel with some of its Arab neighbors which are said to have authoritarian societies
employing a "loyalist" press or an "enlisted press" or even the "authoritarian press model"?
(See  Rugh, 1979 and 2004 and Boyd, 1982.) 

The late American President John F. Kennedy called America “a nation of immigrants,” but
this perception is even truer of modern Israel, in which the population is drawn from more
than seventy-two countries with its languages coming from six different continents.

What impact does Israel's immigrant and minority population have in the media? Kol Yisrael
(The Voice of Israel), the State-supported public radio broadcasts in fifteen languages
(including Russian, Georgian, Yiddish, Spanish, Arabic and Farsi) to immigrant communities
inside Israel and to expatriate communities around the world. It gains access and influence
far beyond Israel 's borders. During upheavals in Iran after the controversial elections of
2009, Kol Yisrael broadcasters maintained that “two to three million people were listening to
[their] broadcasts” inside Iran. (Amir). This is likely true, and there are even reports that
Ayatollah Khomeini, when in exile, used to monitor Israeli broadcasts in the Farsi language.
Aside from Hebrew, more than 70 languages are spoken in Israel, and Arabic and Russian

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Herzl.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0009_0_09497.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0010_0_09567.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/russia.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/UN/sctoc1.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/UN/sctoc1.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Threats_to_Israel/threattoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/IDFtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/arabtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/newpop.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Immigration/immigtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/electronic_media.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/russia.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Georgia.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0021_0_21264.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/arabs/Irantoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0012_0_11094.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/hebrewtoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

are especially prominent. One out of six people living in Israel is Arab, while another one
million of Israel's population of seven million are native speakers of Russian. The Arabic and
Russian press outlets will be discussed in more detail a little further below.

III. The Role of Zionism in Journalism and Journalism in Zionism

Israel's obsession with its media did not begin yesterday, nor even 60-odd years ago with
Israel's founding. It began more than a century ago—together with the modern Jewish
national movement called Zionism, in which journalism was very prominent.

Theodor Herzl was the most influential exponent of modern Jewish nationalism in the
nineteenth and early twentieth centuries. Beginning in 1897, he led the first Zionist
congresses and predicted a modern Jewish state within 50 years.The bearded Zionist
visionary was also a prominent European journalist, operating mostly in places such as
Vienna and Paris. Herzl used his journalistic platform both to oppose anti-Semitism as well
as to promote the Jewish national idea. Although Herzl generally wrote in German, his ideas
and manner had a large effect on the place of journalism in Hebrew-speaking Israeli society
for years to come. (See Weisz, 2008, p. 139.)  Just as Herzl was the founder of modern
Zionism, he was also a founder of Israel 's modern press. Herzl’s idea of the press was a
largely continental European model of idea-oriented and “involved” journalism. This type of
journalism did not rule out the classic role of reporters as observers and recorders of events,
but most journalists showed a certain political passion and a desire to effect and change
events.

The ideological slant of Israel’s media actually predates even Herzl. It began with the
establishment of the religiously oriented papers, Ha-Levanon and Ha-Havatzelet, founded in
1863 to serve two disparate communities of religious settlers. These and other newspapers
had clear agendas and they were often linked to a political or religious party or philosophy
and, in fact, were often the path to political success for the parties and their top activists.

“Two factors—affiliation with the Zionist enterprise and continuation of pre-state patterns—
contextualize the examination of the work of Israeli journalists,” observes Oren Meyers.
“Journalistic practitioners did not have to invent Israeli journalism in 1948. Instead, they
accommodated existing ideological stands and structural constraints to the new
circumstances” (Meyers, 2005).

Like Herzl, other major writers—journalists, poets and playwrights—became major figures
in both the Zionist movement and Israeli politics; among them, David Ben-Gurion ( Israel 's
first prime minister), Vladimir Ze'ev Jabotinsky (1880-1940, the leader of the Revisionist
Movement) and Asher Zvi Ginzsburg (known by his Hebrew nickname, “Ahad Ha'am”).

"The politician/journalist phenomenon was familiar even in the earliest days of the Zionist
movement and was common in pre-State society. The combination survives to this day,
corroborating the elitist bond between the two systems or possibly the existence of a cartel of
elites according to Caspi and Limor. (See Caspi and Limor, 1999, referring to Lijphart,
p.275) They go on to give many more examples: "The pages of pre-State history are replete
with images of newspaper editors who dedicated themselves to public activity, or senior
public officials who tried their hand at editing. Berl Katzenelson was not only the editor of
Davar but also a leader of the Labor Movement. Zalman Shazar edited Davar before he
became a Knesset member, Cabinet minister and State President."

IV. An Embedded Press or In Bed With the Press

The interwoven nature of the ruling elites sometimes makes a mockery of the common

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/zion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Herzl.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/antisem.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/zion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/ben_gurion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/jabotinsky.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/ahad_haam.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/zion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/preistoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

western conception of journalists acting as adversaries to politicians because many of the
politicians and journalists are “sleeping with the enemy.” Sylvan Shalom, the current deputy
prime minister and once foreign minister, says that he began his political career as a
journalist. He later married Judy Nir-Moses, a scion of the Moses family that owns Yediot
Aharonot, Israel's number one-selling newspaper that calls itself ha-iton shel ha-medinah:
“The State's newspaper.” (According to some Israeli jokers, the nickname also conveys the
notion that Yediot thinks it owns Israel.) But Shalom is not alone. Amnon Lipkin-Shahak, a
former army chief of staff and once a candidate for prime minister for the Center Party,
married Tali Zellinger, the military correspondent for Davar and also a noted talk show host
on radio and television.

Ben-Gurion had an important impact on Israeli journalism, encouraging a model of an
“enlisted press” that was to be very patriotic and attuned to the security needs of the young
state of Israel during its formative years. Ben-Gurion and his aides (chiefly Teddy Kollek,
who later became mayor of Jerusalem ) kept a wary eye on the Israeli press. Ben-Gurion and
his main rival Menachem Begin of the rightist Herut (later Likud) Party were famous for
reading every page of almost every Israeli newspaper daily. Ben-Gurion, who had grown up
in Eastern Europe, had a strong distaste for what he saw as the superficialities of certain
aspects of Western society, including gaudy newspaper and television stories and events,
which he kept out of Israel until he left office. Indeed, Ben-Gurion even disapproved of the
Beatles giving a concert in Israel in the early 1960s, and, in fact, the Beatles never came.
However, television arrived with Ben-Gurion's successor, Levi Eshkol, in 1968.

“Party newspaper activity was suffused not only with political values but also with a sense of
mission, especially commitment to socialization of the large groups of immigrants” (Caspi
and Limor, p. 67). Anyone passing a newsstand in the pre-state yishuv community of the
1930s and 1940s and in the first 20 years of statehood could find a vibrant marketplace of
ideas in which ideological warfare took place daily.

Battle was waged, for example, between the socialist Mapam Party's Al-Hamishmar (1943-
1995) and the Revisionist Movement's Ha-Mashkif (1938-1949) Herut (1948-1965), or
Hayom (1966-1969) (which were loyal to Ze’ev Jabotinsky and Menachem Begin) as well as
Ben-Gurion's favorite, Davar (1925-1996), which was owned by the Histadrut Trade Union
Federation and was loyal to the left-of-center Mapai Party. Members of the Histadrut and
certain kibbutz communities often made their members subscribe to these newspapers as a
condition of membership. Other ideological warriors at the newsstand were the General
Zionist party's Haboker (which favored capitalism) and the Israeli Communist Party’s paper,
Kol Ha’am (1947-1971). Kol Ha’am was actually shut down for a few days in a famous case
in the 1950s that established the primacy of press freedom. The Arab Communist paper had
severely criticized comments by Abba Eban that Israel would fight side by side with America
if the US and the Soviet Union went to war. Israel 's Supreme Court, under the influence of
American-educated Chief Justice Shimon Agrant, ruled that the Israeli government had
misused emergency regulations. The Court said publication could not be banned unless there
was a clear and present danger to public safety—a standard that is still used in contemporary
cases.

Today, as ideology and party discipline have both declined, most of these party newspapers
have closed, with only the ultra-religious Ha-Modia [The Announcer] and Yated Ne'eman
[The Loyal Stake] remaining along with the Arabic-language Communist newspaper, Al-
Ittihad [Union].

V. Today's Newspapers' Cast of Characters

Over the years, Israeli politics, society and media became less ideologically driven.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Shalom.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/lipkin.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/ben_gurion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/begintoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/eshkol.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/halamish.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/jabotinsky.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/histadrut.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/kibbutztoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Eban.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/poltoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

Television and the visual culture of personal computers spurred personality politics; putting a
premium on image and the idea of “selling oneself” rather than complicated content. (See
Peri, 2004,pp. 13-18).  The vast array of newspapers was reduced to a less partisan mix at the
center of which are three Hebrew language dailies and one English-language newspaper:

Haaretz, a morning newspaper that roughly parallels The New York Times or what was
once The New York Herald Tribune format of a literate broadsheet newspaper;
                      
Yediot Aharonot, a tabloid paper owned by the Moses family that was originally sold in
the afternoons. Once considered a centrist paper with a right-of-center editor policy, it
has developed a clear left-of center identity in its editorial line in recent years;
Ma'ariv, another tabloid paper owned by the Nimrodi family originally sold in the
afternoons was considered right-of-center in its general perspective, but it too has
moved to the center-left.

The Jerusalem Post—originally The Palestine Post—is now owned by foreign investors, but
it remains Israel's voice to the Diaspora and to new immigrants who know English better than
Hebrew. Once considered left-of-center, it has changed ownership twice in the last fifteen
years, moving rightward in its political outlook. Earlier, the Post, like the Hebrew-language
Davar, had, in the words of former Post editor Erwin Frenkel, “nestled under the canopy of
Israel's Labor Movement.”[4] Unlike Davar and the other Hebrew dailies, the Post displayed
more of an Anglo-Saxon approach to news coverage, rather than the ideological European
approach. It was also conscious of its role as Israel's Jewish voice to the world.

All four papers have survived to this day, though their form has changed a bit, and we
should look at them a bit more in-depth. They have been joined recently by two new or
renewed newspapers:

Yisrael Ha-Yom—Like Yediot and Ma'ariv, it also is a tabloid newspaper, but is
distributed free of charge, relying on advertisement revenues and the financial backing
of American investor, Sheldon Adelson. Yisrael Ha-Yom consciously cultivates a more
staid posture, trying to achieve a "less yellow" image than its two tabloid rivals, Yediot
and Ma'ariv, from which it has “stolen” several big name journalists such as columnist
Dan Margalit and investigative reporter Mordechai Gilat.  Yisrael Ha-Yom claims to
have surpassed Ma'ariv as the number two-circulating Israeli daily, maintaining a daily
press run of 255,000.

Makor Rishon-Hatsofeh: This is a right-of-center daily comprised of the old original
Hatsofeh of the National Religious Party (Mafdal) and a new rightist journal that
caters to nationalistic and religious publics who enjoy a level of writing similar to that
of Haaretz. Recently it introduced its own web site.

The arrival of television and internet have strained and assailed the newspapers in Israel
which constantly struggle to retain their readers. It is difficult to get Israeli newspapers to
reveal their circulation figures, but Haaretz is believed to have daily a circulation of only
between 20,000 to 50,000 hard copies (and about twice that on Fridays for its weekend
edition). It makes up for its relatively low local paper circulation with a reputation for
excellence and influence, as well as an increasingly successful web edition. Haaretz is still
owned by the Schocken family, who also has a major publishing house, but it has undergone
many changes such as the development of a well-regarded internet edition in both English
and Hebrew with many hundreds of thousands of users daily. For approximately a decade,
Haaretz has also printed an English edition which is considerably smaller than its Hebrew
edition but which is read by many local diplomats and businesspeople (Based on interviews
with Burston, Miller, Davidowitz and Rosner).

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/Diaspora.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/hebrewtoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

Over the years, Haaretz  has been the home to many of the great Israeli journalists and
authors such as Shabtai Teveth, a noted historian and biographer of Ben-Gurion. It prides
itself as “ha-iton le-anashim hoshvim” (the newspaper for people who think) and it is usually
the first newspaper read by television and radio editors and producers. Therefore, for an
Israeli politician getting on the Haaretz’s front page is very helpful in establishing oneself in
a high position on the pecking order in other parts of the Israeli media world. Additionally,
being published in Haaretz can also get one's message across to an international audience
because of the reach of the English-language edition and the internet editions in English and
Hebrew.

"We have customers all over the world," observes Senior Editor Bradley Burston, explaining
that the newspaper takes care to edit the internet edition for the overseas audience because
“they not only speak with accents but also understand with accents.” (Burston, 2008) The
websites in both English and Hebrew are very user-friendly, encouraging use by students and
teachers looking for material on the Middle East. "Our headlines and tag lines are written
with an eye to Google," confesses web site editor Sara Miller. "Almost 35% of our on-line
readers come from Google. So, we try to put ourselves into the minds of our readers and how
they would search for item." (Miller, 2008)

Despite its many changes, the newsprint edition of Haaretz still feels much like an Israeli
version of The New York Times or The London Times. Although it has increased headline
size and picture components, it is still a broadsheet newspaper with a large “news hole,” with
many detailed news articles and features.  Its editorial line is generally capitalistic on
economic issues and dovish on war-peace issue.

Yediot and Ma'ariv have become even more “yellow” in their tabloid make-up over the years
and their front pages are usually little more than a menu featuring one or two headlines in
big colored letters. Inside, both newspapers feature large pictures, sometimes with scantily-
clad women or cuddly animals in a double-page-spread format.

Even people who like pictures and color feel that the papers have often overdone this
approach. "Pictures are wonderful, but they can lie, too," remarks career news photographer
David Rubinger, who has been covering Israel and the pre-state yishuv since 1946. (Rubinger
Interview 2009) "I remember a full-page picture in Yediot of a man with a bloody knife
sticking out of his back. That kind of thing is just not right."

VI. The Media-Government Atmosphere of Symbiosis

The Israeli press grew up together in a kind of patriotic cocoon, living and working with the
pre-state governing institutions and the political leaders of the future State of Israel. This
contributed to a sense of camaraderie between reporters, editors and Israeli government
officials—a sense that carried over into the first two decades of Israeli history. Many of the
reporters and editors had worked with officials in quasi-secret Zionist organizations that were
pitted against British military authorities or against hostile Arab forces. This war-time
crucible continued at least through the 1967 war during the years that Israel felt isolated and
threatened by surrounding Arab countries. It is no wonder that reporters and editors willingly
censored their own stories, fearful of endangering national goals.

This patriotic sentiment is the background for the “Editors' Committee” which regularly met
with Israel's prime minister and defense minister in order to discuss material that could not
be published.The newspaper representatives were flattered to be consulted and briefed by the
government on confidential issues, but more than this, they sincerely believed that their
duties as citizens outweighed their duties as journalists. This is the epitome of what was
called itonut meguyesset—an enlisted press. This enlistment was especially true during Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/ben_gurion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/halamish.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/ishisttoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/zion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/press.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

’s wars—1948, 1956, 1967, the 1969-70 War of Attrition and 1973. Mishaps and mistakes
were usually glossed over and military corruption was not reported. Perhaps the greatest
beneficiary of such treatment was the war hero Moshe Dayan who served as Israel 's army
commander during the 1956 war and as its Defense Minister during the 1967 war.  Dayan
used his position as IDF chief of staff and later as defense minister to amass a huge personal
collection of illegally retrieved archeological relics. Dayan would commandeer helicopters
and trucks for his own use and his collection all of it illegally acquired, was worth several
million dollars.   

One exception to this kind of  ideological journalism and press-government bonhomie was
the weekly journal Ha-Olam Ha-Zeh, edited by Uri Avneri.  The weekly produced often
sensational gossipy stories with lurid pictures, but it also tried to cast a critical eye on Israel
's security establishment, sometimes dropping broad hints policy scandals in a language of
hints and winks that was meant to outmaneuver Israeli military censorship of security
matters. Avneri’s weekly frequently included indirect references to mamlekhet ha-hoshekh
(the realm of darkness), a reference to Israel 's Shin Bet domestic security service or a
reference to the broader security community.

The criticism found in Ha-Olam Ha-Zeh sometimes had a significant impact on other
reporters, though the general rule was that on matters of delicate diplomacy and national
security, many newspapers and national radio steered clear of criticism of the government for
fear of “giving ammunition to Israel 's enemies.”[5]

This general lack of criticism of Israel is so vastly different from what exists today in the
country that it demands further explanation:

For the first thirty years of statehood, Israel was constantly at war, even if the war was
unofficial and most Israelis felt that they too were at war. Often, there were terror
attacks or infiltrations by Arab squads into Israel .
During Israel's first years, the memory of the Holocaust was no mere slogan. It is safe
to say that most people in the country had friends or family who had been murdered or
marked by the searing Holocaust experience. No reporter or editor wanted to be
accused of endangering Jewish lives.
David Ben-Gurion and his Labor Party, as well as leaders like Yigal Allon and Moshe
Dayan, were treated like heroic figures because of their performance in the 1948 war or
1956 war. This heroic treatment was even more amplified after Israel 's lightning
victory in the 1967 Arab-Israeli war that came to be known Milhemet Sheshet Ha-
Yamim: The Six-Day War.Such beloved figures were hard for Israeli journalists to
criticize at that time.

During the first 25 years of Israel 's history, several security scandals were ether covered up
or not really investigated by Israel 's press corps. Some major examples are:

The failed espionage caper in 1954 that used Egyptian Jews as saboteurs in Egypt
against American and British diplomatic targets (in an attempt to embarrass the
Egyptian government)—an episode that came to be known as "The Lavon Affair"
(named after the Israeli Defense Minister Pinchas Lavon). To this day, many Israelis
believe Lavon was turned into a patsy by security officials who were close to David
Ben-Gurion and his advisors, Shimon Peres and Moshe Dayan.
The shooting of Israeli Arab villagers in the Israeli community of Kafr Qassem during
a hastily arranged war-time curfew during the 1956 war.
The mishandling of immigration operations as well as the botching some anti-terror
operations. One clear example was Israeli Army (IDF) malfeasance during the Qibya
cross-border raid in 1953, in which many Jordanian civilians were killed, as well the

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1948toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1956toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1967toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1968toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Dayan.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel-war.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/holo.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Allon.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Dayan.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Dayan.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/lavon.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

1968 Karameh Operation into Jordan against the PLO bases there.

Such failures were largely ignored or covered up, but, with the 1973 war, this leniency by
media professionals would change.  

VII. From and Enlisted Press to an Adversarial Press

Military correspondents need to get close to their subject in order to report on it, but
sometimes military reporters can get too close. For example, many Israeli military reporters
knew about the IDF’s lack of readiness in 1973, but most decided not to write about the army
neglect or mismanagement that led up to the 1973 Arab-Israeli war with Egypt and Syria.
The war itself came to be known simply as Ha-Mehdal –the debacle.[6] Many Israelis also
refer to the war as the Yom Kippur War, a reference to the Jewish Day of Atonement when
the combat actually began. Some historians say that the loss of many lives in the Yom
Kippur War of 1973 is partly due to the supine conduct of the Israeli press who heeded the
Israeli military and governmental demand not to warn the public of the impending war.

The October 1973 war became a milestone for Israeli media just as the 1973 Watergate
scandal became a benchmark for the American press. Because of the war's tremendous
casualties,[7] the Israeli press largely threw off its cloak of hero worship and its “enlisted”
status. It is fair to say that from this moment on, the Israeli press became more aggressive
and more adversarial. As Yoram Peri writes, "The collective conclusion reached by
journalists following the debacle was that one must not assume that leaders know better than
ordinary citizens what is good for the country." (Peri, p. 87) This new sentiment of the press
would effect not only coverage of security affairs but even minute political and personal
affairs that, until then, had been overlooked.

Soldiers returning from the 1973 war began protesting against what they saw as the
incompetence and corruption of the government of Prime Minister Golda Meir and Defense
Minister Moshe Dayan. The small demonstrations began with a one-man protest by army
reservist Moti Ashkenazi. They picked up momentum as they were covered on Israel
television, with the soldiers calling for the government's resignation. Even though Golda
Meir and Moshe Dayan had won re-election in December 1973, and even though a
government-appointed commission of inquiry had cleared them of wrongdoing (while
finding army officers derelict in their duties), the media-magnified demonstrations forced the
resignations of both ministers. This was perhaps the first case of an Israeli press corps
“speaking truth to power.”

Though the Meir administration resigned, it was the next administration that felt the full
effects of an aggressive press corps. General Yitzhak Rabin, a hero of the 1967 war,
succeeded Golda Meir. Corruption by some of Rabin's cabinet ministers and Rabin's own
violation of banking laws made his first term as prime minister something less than a
triumphal tour. Rabin who, after the army, had served as Israel 's ambassador to the United
States, had not closed his dollar account in Washington upon returning to Israel. It is fair to
say that in the pre-1973 days, the Israeli press would have looked the other way. After the
Yom Kippur War, however, any day that a politician was suspected of corruption could
become his personal day of judgment.

This tougher press coverage was instrumental in the “upheaval”—the Likud victory that
ended twenty-nine years of Labor Party domination over Israeli politics. In a deeper sense,
the coming to power of Menachem Begin and his more right-wing leanings actually gave the
press motivation to solidify its role as “watchdog”. This is because many in the press, though
few would admit it, had come of age with the Labor party. Several generations of Israeli
media—reporters, editors and news presenters—were socialized with a view of it being only

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/plo.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/meir.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Dayan.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/rabin.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/usatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/usatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/likudtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/labortoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

natural that the country would be governed by Ben-Gurion and his successors. With the
arrival of Begin—the ultimate outsider who had never been in power—it was even easier for
the media to perform an adversarial role.

There were other reasons as well for the change in the spirit of the Israeli media. The sheen
of war victories and the halo of the well-muscled Israeli bending the land, region and even
the world to his will were suddenly fading. The option of actual peace-talks with Arab
neighbors seemed more realistic to a growing number of Israelis who joined a movement
known as Shalom Akhshav—Peace Now, which opposed continued Israeli settlement of land
captured in the most recent wars. And so it was that Begin's political and military policies
gained more press attention—both domestic and foreign—than any of the policies of his
predecessors

Begin's military moves in Lebanon, for example—Operation Litani in 1978 and the 1982
Lebanon War—were observed critically by the press: First the foreign press and then the
Israeli press itself. The press attitudes towards the 1982 war in particular were strongly
influenced by the man who led the war, Ariel Sharon, who tried to shut the press out of the
war theater.[8] For more than a week, the Israeli-based press corps was kept out of Lebanon ,
while the Beirut press corps, which was largely under the thumb of the PLO leader Yasser
Arafat, amplified Arafat's false claims of Israeli massacres of civilians throughout southern
Lebanon.

Ariel Sharon and the Begin government were seriously hurt when a real massacre—in the
Palestinian refugee camps of Sabra and Shatila—took place while Israeli forces were in
control of the Lebanese capital. A huge protest in Tel Aviv's central square underscored the
change in Israeli attitudes towards security lapses by Israeli leaders. Another Israeli
commission of inquiry supported by a more critical press corps found that political leaders
(particularly Sharon) as well as army commanders were indirectly responsible for this
massacre committed by the Maronite Christian militia allies of Israel. Press attitudes against
the Israeli government also hardened and the Editor's Committee broke down after the 1982
war.

A new but short-lived daily newspaper, Hadashot tested the government-press relationship
again in 1986 when it published (without submitting for censor approval) a front-page
picture showing Israeli security personnel (Shin Bet) escorting two Arab terrorists from a
civilian bus hijacked two years earlier. The two men were among four Arab terrorists who
had attempted to hijack the bus to the Gaza Strip. When security forces stormed the bus, all
four men were reported to have been killed.The Hadashot picture was proof of a two-year-
long security cover-up of an "execution" of the terrorists without trial. Defense Minister
Moshe Arens ordered the closure of the newspaper for several days because it ran a picture
showing the faces of members of the Shin Bet counter-terror security service. Later the
newspaper re-opened and eventually it was the head of the Shin Bet who was forced to
resign, later to admit his guilt and to plead for clemency from Israeli President Chaim
Herzog. Today there is little likelihood that the Israeli military censor would even have tried
to block the picture for political reasons and probably would only have asked that the
identities of agents be hidden.

The change in available technology and the change in political climate have both effected
censorship decisions. The censor realizes that the average reporter has so many ways to move
a story or a picture that unreasonable censorship requests will certainly be ignored. The
military censor actually has the right and duty to censor several other kinds of  material, but
the lines are pretty clear and most reporters—including foreign correspondents—understand
what the rules of the game are requiring censorship screening: troop movements, sizes of
forces and descriptions of weapons, identities of secret officials, sensitive diplomatic

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/arabtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/Lebanon_War.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/Lebanon_War.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/arafattoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/arafattoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/sharon.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/Sabra_&_Shatila.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/inteltoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/gazatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/Arens.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

maneuvers, sensitive movements of immigrants from dangerous locations (e.g. Ethiopia or
Syria), discussion of nuclear weapons, sources of Israel's oil supply and energy consumption.

In fact, prior restraints on press freedom in Israel over the last decade usually do not involve
military censorship, but rather, other limitations such as court orders from criminal courts or
family judges as well as pre-existing rules about not identifying victims of sex-crimes or
identities of minors involved in crimes (Rosner and Davidowitz interviews).

VIII. The Arab and Russian Media Inside Israel

The two largest linguistic minorities in Israel, Russians and Arabs, do speak and read
Hebrew, but many Arabic and Russian speakers prefer to interact with media in their native
tongues. Kol Yisrael radio, for example, uses a teaser advertisement to coax Israeli
advertisers to produce special commercials for its radio shows in Arabic and Russian. Radio
is not the only media outlet chasing potential profit.  In 1992, in response to another wave of
massive Russian immigration to Israel, Yediot Aharonot  began its own Vesti (News)
newspaper, which has become a major Russian-Israeli newspaper. In general, the Russian
media in Israel tend to be patriotic and right-of-center on war-peace issues. There are more
than 100 different periodicals and broadcasting outlets in the Russian language. They display
an intellectual and economic vigor that is not generally seen in the Arabic press.

There are least three main reasons for this. One is that the Arabic press, like most Arabs in
Israel, distrusts or rejects Zionism—Jewish nationalism. Most Russian speakers identify with
Jewish nationalism, even if many Russian speakers are not considered Jews according to the
dictates of Jewish law (because the mother was not Jewish). The Russian immigrants identify
politically and culturally with the national vision of Israel as a Jewish state. Israel's Arabs
generally have not generally identified with Israel as Jewish, and Israeli officials have always
been concerned that Israel's Arab minority might join forces with external Arab opponents of
Israel. The Jewish-dominated government has therefore kept a close eye on the Arab press
over the years. The second reason for the somewhat dwarfish size and influence of the Arabic
press is that the Arab media developed very slowly in general for societal and cultural
reasons, and in Palestine, a preponderant share of the journalist role was filled by Christian
Arabs.

Israel's Arab minority has gone through two tremendous changes symbolized by the 1967 war
and the Palestinian-Israeli attritional conflict—known as Intifada—in 1987. The 1967 war
spurred a Palestinianization of Israel's Arab minority, which today identifies itself as
“Palestinian Israeli” [Hebrew: Palestinai Yisraeli] rather than "Israeli Arab." This term
stresses the shared heritage Arabs in Israel, the West Bank and Gaza. The dynamic for this
change was that Israel 's victory in the 1967 war also re-united Israel's Arabs with West Bank
Palestinians and Gaza Palestinians, bridging old geographic and societal barriers and creating
a kind of Palestinian critical mass. The second change, beginning roughly in 1987, showed a
sharp rise in Islamic consciousness, particularly in Northern Israel. But this change is not yet
completely reflected in the major newspapers in Arabic, partly because many of the Arab
newspapers in Israel were started by Christian Arabs (who are a small minority—about two
or three percent—within the Arab community) and by the Israeli Communist party. Other
papers (e.g. Al-Yom (1948-1968) and Al Anba (1968-1980)) received  Israeli government
support or indirect aid through advertising funds.

In general, the Israeli Arab media community was more conservative in its views and
expression than the community itself, due to heavy government monitoring of the Arab press.
For example, from 1948 until 2000, the major radio and (later) television presence was Israeli
state radio in Arabic and Channel One in Arabic, both of which were carefully run and
supervised by Arabic-speaking Jews mostly from Egypt and Iraq. Israeli Arabs could also

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/ejtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/anti-semitism/syrianjews.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Immigration/FSU.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Immigration/FSU.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/zion.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/arabtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/arabtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1967toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/intifada.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/wbtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/gazatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Egypttoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Iraqtoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

receive some broadcasts from Jordan and Egypt. Since 1995, Israel's Palestinian community
has been exposed to the radio and television broadcasts of the Palestinian Authority. The
Israeli Arab community has also gotten access by satellite dish to pan-Arab and Pan-Islamic-
oriented broadcasts from the Qatar-based Al-Jazeera, Lebanon-based MBC and many others.
One can say that the outreach of satellite television broadcasts increased the media options of
Israel's Arab community, taking away viewers from locally-produced news programs.

In the print realm, meanwhile, the main newspapers sometimes experience a little irregularity
in their schedules, but are generally published several times a week or once weekly,
including Al-Sinarah (Lighthouse), Panorama and Kul al-Arab (All the Arabs).

IX. The Growth of Broadcasting and Internet

Beginning in the 1980's, general Israeli television and radio news broadcasts expanded,
putting pressure on the newspaper industry which now had to compete with television for
advertiser availability. The broadcasters were also expanding their time slots, further
competing for the available attention of consumers. For example, state television began an
afternoon news broadcast known as Erev Hadash (New Evening) which had major success.
This pressure increased still further when the Israeli government enacted a broadcast reform
opening up a new private television channel (known as Arutz Shnayim or Channel Two) in
1993. A second private channel, Channel Ten, was added five year later, though it has only
been available to homes that have cable and digital technology.

Meanwhile, Israel 's rate of internet usage is among the highest in the world – a 74%
penetration rate. This is higher than Japan and about the same as the United States. It is
roughly two or three times the rate of most of Israel’s Arab and Islamic neighbors, including
Iran. (De Argaez, www.internetworldstats.com)

X. The Expansion of Radio and Television Broadcasts

At the same time, local radio channels were made available in major city markets, together
with the multi-channel broadcast of Kol Yisrael and the smaller but popular broadcasts of
Galei Tzahal (IDF Army Radio). Pre-State broadcasts of what would become Kol Yisrael
began in 1936 and dominated local airwaves for years. Galei Tzahal began 15 years later and
it was largely military-focused, with very limited broadcast hours. It began to gain a larger
audience in the 1960s as its tiny crew of young soldiers and civilian workers began attracting
youthful listeners with spirited programming and innovations such as “The Red Telephone”
for listeners to call in news that they have just witnessed. Today, many of the graduates of
Galei Tzahal have become some of the best-known faces and voices in Israeli broadcasting.
The station has produced a special "Galgalatz" service—a popular music—that has cut into
Kol Yisrael’s audience.

The new television channels have stepped up their own competition, broadcasting both
morning and late-night news shows. This list of broadcasters has been supplemented by cable
broadcasts of entertainment and news—CNN, FOX, Sky, BBC and even Al-Jazeera. This
inundation of global media has led to the atomization of the Israeli market—the elimination
of the national campfire. Whereas Haim Yavin’s Channel One had ratings of nearly 90
percent in the 1970s, Channel One now has under ten percent in its evening news hour, with
Channel Two holding a 22% share and Channel Ten at about 12 percent (Eilon interview). 

To protect some of the Israeli newspapers from a loss of advertising, two of them—Yediot
Aharonot and Ma'ariv were allowed to purchase partial stakes in the commercial television
channels. There are signs, however, that despite these efforts, the pressure of market changes
may cause the failure of Ma'ariv  and Channel 10. The Israeli government and the Knesset

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/arabs/jortoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/arabs/Qatartoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/arabs/lebtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Japantoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/usatoc.html
http://www.internetworldstats.com/
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/preistoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/mktoc.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

have been debating what steps to take either to save the floundering institutions—or to let
them die. In addition, there is widespread criticism that the commercial television channels
frequently use their news broadcasts to promote their own superficial entertainment
programming, including fake news items about the station’s reality television shows.  

XI. The Models of the Israeli Press

So what kind of media does Israel have? Much of the media are privately owned and appear
to be fiercely independent. This would seem to fit the model of a liberal democratic press
according the classical model (Siebert, Peterson and Schramm). As we have seen, the
“enlisted press” of the 1950s became increasingly adversarial after the 1973 war, employing
a more involved and interpretive and less neutral philosophy. This press has been
increasingly critical of government policies even in the middle of wars, which is
demonstrated by biting analyses of the handling of the 2006 Lebanon War by the government
of Prime Minister Ehud Olmert. Indeed, some Israeli journalists themselves felt that many
reporters went too far, actually endangering troops and civilians by revealing details of IDF
military plans, discussing army tactics and locations on live television.[9]

Beyond war and peace issues, journalists have become active on many social issues, leading
vocal and continuing campaigns. Some are not really controversial –  e.g. they are in favor of
better roads, against mistreatment of women by estranged husbands or demanding changes in
tax regulations to benefit certain minority groups. Other issues, however are quite divisive.
Israeli journalists even at state-financed broadcast outlets such as Channel One and Kol
Yisrael have led campaigns for Israeli  withdrawals from Lebanon (1998-2000) and in favor
of Israeli withdrawals from the Gaza Strip (2003-2005). Some journalists have gone so far as
to cover up political scandals so as to promote their own causes: The former editor-in-chief
of Haaretz, David Landau, has publicly stated that he and his colleagues deliberately soft-
pedaled news about alleged corruption by Prime Minister Ariel Sharon for the greater good
of supporting Israeli removal of its settlers from Gaza in 2005.

A similar stance was taken by other major journalists, including top commentators Nahum
Barnea of Yediot Aharonot and Amnon Abramovitz of Channel 2, who referred to Prime
Minister Sharon as an etrog—the biblical fruit citron that had to be guarded from blemish
and damage. Indeed, Gal Beckerman in an article in Columbia Journalism Review showed
that the Israeli media have come full circle and have reenlisted as backers of the withdrawal
from Gaza (See Gal Beckerman, “Disengaged?” Columbia Journalism Review, September
2005).

Editors at Haaretz have traditionally spoken of their need to publish in a way that prods the
Israeli electorate to be inquisitive and not complacent about many issues, such as Israel's
day-to-day treatment of the Palestinians (Levy Interview). This approach signals adherence
to the "social-responsibility model" which Caspi and Limor believe is what best describes the
Israeli media. Many other Israeli journalists have adopted a professional stance similar to the
journalists at Haaretz.

In conclusion, we must confront a question: what model of the press do we now have in
Israel?  Like Peri, this author would argue that the Israeli media has moved away from the
role of disinterested observers and towards active advocates and adversaries on many
government polices, including the war and peace issues of Gaza, Lebanon and even the
whole panoply of Israeli-Palestinian relations, especially the Oslo Accords and the peace-
talks of 1993-1995. 

Other academic researchers, who advocate a policy of “peace journalism,” disagree, asserting
that the Israeli media have not done enough to further the cause of peace. Scholars such as

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/1973toc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/arabs/lebtoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/olmert.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/lebwith.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/lebwith.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/disengagement_revised.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/sharontoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/sharonplantoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0006_0_06118.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/gazatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/dop.html


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

Gadi Wolfsfeld and Tamar Liebes,[10] say that the Israeli media would prefer to report on
sensational terrorism rather than hum-drum peace talks and that most Israeli journalists
remain largely alarmist, knee-jerk-patriotic, anti-Arab and ethnocentric in their views.
Essentially, therefore, the researchers advocating “peace journalism” are advocating a special
form of the social responsibility model, urging the journalists to be socially responsible and
to boost peace.

This is not the place to have a full discussion on the subject. However, perhaps the most
socially responsible approach is to try to report the news fairly, without slanting or boosting
specific policies or politicians. This might not lead quickly to peace, but it could help citizens
decide that government policies are built on false assumptions and false hopes or on false
confidence. Instead, we should hope that the Israeli media will carry out their crucial duty to
inform citizens on all aspects of pressing issues, allowing a broad array of differing
viewpoints. After six decades of statehood, it is still not easy to fit the Israeli media into any
single model or category of political communication. It is fair to say that Israelis have grown
more critical and less trusting of their media, disappointed with signs of prejudice and “pack
journalism.” Yet, Israelis are more satisfied with their media than Americans, Germans or
Scandinavians, for example. That is quite an achievement for media operating under extreme
conditions for so long (Peri, 302).

Even Thomas Jefferson would be pleased because he would not have to choose between
government and newspapers as Israel has a vibrant media community that provides so much
more. As Eytan Gilboa has observed, “Today, the Israeli media includes [sic] four general
daily newspapers, three daily financial newspapers, hundreds of local papers and magazines,
three national television channels, popular cable and satellite services, two public radio
networks, fourteen regional radio stations and thousands of websites and portals.” (Gilboa,
2008)

For a country constantly at war while constantly trying to absorb diverse immigrants from
around the world, that is great achievement.  

Bibliography

Beckerman, Gal. "Disengaged?" Columbia Journalism Review, Issue 5, September 2005. 

Boyd, Douglas A. Broadcasting in the Arab World: A Survey of Radio and Television in the
Middle East, Philadelphia, PA: Temple University, 1982. 

Caspi, Dan and Limor, Yehiel. The In/Outsiders: The Media in Israel, Creskill, NJ: Hampton
Press, Inc. 1999. 

De Argaez, Enrique, editor and webmaster, www.internetworldstats.com, Miniwatts
Marketing Group.  

Foreign Press Association of Israel (FPA), "Guidelines on Censorship," distributed by e-mail
to members, Oct. 2, 2002. 

Frankel, Erwin. The Press and Politics in Israel, Westport, CT: Greenwood Press, 1994. 

Galili-Zucker, Orit. Politika Tikshortit Bat Zmaneinu, Helek Aleph (Hebrew: Contemporary
Communication Politics [Part 1]: Online Citizenship in an Era of a New Media) Tel Aviv
University Press, 2008. 

Gilboa, Eytan. "The Evolution of Israeli Media," Middle East Review of International

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Terrorism/terrortoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/usatoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Germanytoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/israel.html
http://www.internetworldstats.com/


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

Affairs, Vol. 12, No. 3 (September 2008). 

Ha-Ayin Ha-Shevi'it (The Seventh Eye) with an issue entitled "Makim Et Ha-Shaliah: Ha'Am
Neged Ha-Tikshoret" ("Hitting the Messenger: The People Against the Media"), Number 64,
September 2006. 

Lasswell, Harold D. “The Structure and Function of Communication in Society,” in
Schramm,Wilbur (ed.), Mass Communications, Urbana, IL: University of Illinois Press, 1972,
pp.117-130.

Lederman, Jim. Battle Lines: The American Media and the Intifada, New York: Holt, 1992. 

Liebes, Tamar. Reporting the Arab-Israeli Conflict: How Hegemony Works, Tamar Liebes
(Author) London and New York: Routledge, 1997.

Mattelart, Armand and Michel. Theories of Communication: A Short Introduction, London:
Sage Publications, 1998.

McQuail, Denis. Mass Communication Theory: An Introduction, London: Sage, 1984.

McQuail, Denis. McQuail's Mass Communication Theory, London: Sage, (fourth ed.), 2000.

Meyers, Oren. "Israeli Journalism during the State's Formative Era: Between Ideological
Affiliation and Professional Consciousness," Journalism History, Vol 31, Number 2,
Summer, 2005.

Nerone, John C. (ed.) Last Rights: Revisiting Four Theories of the Press, Urbana, IL:
University of Illinois, 1995.

Peri, Yoram. Telepopulism: Media and Politics in Israel, Stanford, CA: Stanford UP, 2004.

Rugh, William. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics,
Westport, CT : Praeger, 2004.

Rugh, William. The Arab Press, Syracuse, NY: Syracuse UP, 1979.

Schenker, Hillel. "The Role of The Media: The Rocky Road from Big Brother's Helper to
Government Watchdog," Palestine-Israel Journal of Economics and Politics, Vol.5 No.s 3 &
4 1998.

Siebert, Fred S., Peterson, Theodore and Schramm, Wilbur. Four Theories of the Press: The
Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility and Soviet Communist Concepts of What
the Press Should Be and Do, Urbana, IL: University of Illinois, paperback, 1976.

Tal, Rami. "The Israeli Press," ARIEL - Israel Review of Arts and Letters, Vol. 100, Dec.
1995.

Weisz, Yitshak. Herzl: A New Reading (Hebrew: Herzl Qria Meihadash), Tel Aviv, Yediot
Sefarim, 2008.

Wolfsfeld, Gadi. Constructing News About Peace: The Role of the Israeli Media in the Oslo
Peace Process, Tel Aviv, Tel Aviv UP, 1997,

Wolfsfeld, Gadi. Media and the Path to Peace, Cambridge UP, 2004.

http://www.amazon.com/Tamar-Liebes/e/B001HCS4SU/ref=ntt_athr_dp_pel_1


Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

INTERVIEWS

Note on Interviews and Sources

Unless otherwise indicated, interviews conducted by Michael Widlanski. Some of the material
collected or based on observations while author worked as reporter or editor for IDF Radio ,
Israel Television, The New York Times, The Cox Newspapers, The Jerusalem Post.   Material
in interviews at various periods 1998-2009, sometimes collected during class visits to
newspapers, radio and television outlets.

Amir, Menashe, director and commentator, Persian language broadcasts Voice of Israel,
(interviews done by Makor Rishon daily and Channel 2 Television) June 19 and June 21,
2009, respectively.

Benayahu, Avi, Commander, Galei Tzahal—IDF Radio , (2005).

Burston, Bradley, Senior Editor, Haaretz, (December 2008).

Davidowitz, Grigg, assistant news editor, Haaretz, (Various interviews, 2002-2005).

Eilon, Jacob, anchorman, Channel 10 Television, former anchorman, Channel Two (various
interviews 2000-2008).

Kliger, Noah, columnist, Yediot Aharonot, (interview 2002).

Landau, David, former editor-in-chief Haaretz, former managing editor, The Jerusalem Post
(participation with him at symposium in Jerusalem for students of George Mason University,
January 7, 2009).

Levy, Gideon,columnist, Haaretz, (various interviews 2006-2008).

Liebowitz, Steve, news director IBA Channel One –English Broadcasts, Israel Television,
(Various interviews 1995-2007).

Miller, Sara, web site editor, Haaretz, (December 2008).

Naveh, Chanan, editor, Kol Yisrael—Voice of Israel Radio, (2007).

Rosner, Shmuel, News Editor, Haaretz, (Various interviews, 1998-2004).

Rubinger, David, Photographer, Time Magazine, Ha-Olam Ha-Zeh and Picture Editor, The
Jerusalem Post, (June18, 2009).

Seaman, Danny, Director, Israel Government Press Office (GPO), (December 2008).

Talmor, Adi, News Editor, Galei Tzahal—IDF Radio , (Various interviews, 1998-2004).

NOTES

[1]There are many examples, but a few will suffice.The Shinui Party, which had been a small
party,put tv commentator Yosef "Tommy" Lapid at the top of its list, garnering an amazing
15 seats in the 2003 elections. In 2009, the National Religious Party (re-dubbed Habayit Ha-
Yehudi) placed popular columnist Uri Orbach of Yediot Aharonot on its list, while Meretz
placed Channel Ten reporter Nissan Horowitz on its list. The results were less than



Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/widlanski.html[11/17/2009 3:51:44 PM]

spectacular, but it is clear that Israeli parties now look for celebrities, especially from the
press corps, for their candidate lists. A fuller discussion of the use of celebrity politics,
especially via television, can be found in Orit Galili-Zucker, Politika Tikshortit Bat
Zmaneinu, Helek Aleph (Hebrew: Contemporary Commuication Politics [Part 1]]: Online
Citizenship in an Era of a New Media)Tel Aviv University Press, 2008.
[2]Mr. Yavin was an Israeli institution because Israel had only one public television channel
for 25 years. When he quit a few years ago, after the Israeli market had been opened to two
private television channels, the public channel begged Mr. Yavin to return to his old anchor
post, hoping for a ratings boost.
[3]Noah Kliger, a senior reporter for Yediot Aharonot, meeting with this author's
communications class a few years ago, calculated that his newspaper had close to a million
readers for its weekend edition. The entire population of Israel at the time was about six
million people, more than 20 per cent of whom were not Hebrew speakers and with another
20% or more under the age of 21. That kind of readership in a national newspaper was
unmatched, he said, anywhere in the Western world—equivalent to The New York Times
selling50 million copies in the United States or something like two million or three million
copies only in the New York metropolitan area. More recent estimates for Yediot circulation
have been a 600,000 Friday weekend edition, but this is a kind of response most American
newspapers would envy.
[4]Erwin Frankel, The Press and Politics in Israel, Westport, CT: Greenwood Press, 1994, p.
1.
[5]Interview with David Rubinger and other sources. Avneri was known as a maverick who
was first a member of a right-wing underground group but who later became known for his
dovish and left-wing political manifestos. A fuller discussion of Israeli security censorship
and other forms of pre-publication limits on press freedom appear later in this article. [Note
Avneri is sometimes found as "Avnery" in some sources.]
[6]The term in Hebrew suggests a self-induced catastrophe usually born of neglect or bad
judgment.
[7]Close to 2,700 Israeli dead and about 8,000 wounded.
[8]The author covered the 1982 war as a war correspondent for IDF army radio, but
references are also from friends and colleagues at The New York Times, where the author
had previously worked, especially with Jerusalem Bureau Chief David K. Shipler and with
NYT Beirut correspondents Tom Friedman and Ihsan Hijazi.
[9]A fuller discussion appears in a special issue the Hebrew language professional journalists'
magazine Ha-Ayin Ha-Shevi'it (The Seventh Eye) with an issue entitled "Makim Et Ha-
Shaliah: Ha'Am Neged Ha-Tikshoret" ("Hitting the Messenger: The People Against the
Media"), Number 64, September 2006. 
[10]See, for example, Liebes, Tamar, Reporting the Arab-Israeli Conflict: How Hegemony
Works, London and New York: Routledge, 1997, as well as Wolfsfeld, Gadi, Constructing
News About Peace: The Role of the Israeli Media in the Oslo Peace Process, Tel Aviv: Tel
Aviv UP, 1997, and Wolfsfeld, Gadi, Media and the Path to Peace, Cambridge UP, 2004.

Table of Contents

 

http://www.amazon.com/Tamar-Liebes/e/B001HCS4SU/ref=ntt_athr_dp_pel_1
http://www.amazon.com/Gadi-Wolfsfeld/e/B001HMWQOS/ref=ntt_athr_dp_pel_1
http://www.amazon.com/Gadi-Wolfsfeld/e/B001HMWQOS/ref=ntt_athr_dp_pel_1
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/anthologytoc.html
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/copyright.html

	jewishvirtuallibrary.org
	Israel Studies: An Anthology - The Media in Israel


